Our blogs

De kracht van Micro influencers

De kracht van Micro influencers

De kracht van Micro influencers zit ‘m in de kracht van een gezegde als “Eendracht maakt macht”. Ze hebben wellicht geen hoogbereik, maar wel echte liefde voor een merk. Waarom en hoe zet je Micro influencers in voor je merk?

Grote influencers zoals Serena Verbon of Nikkie Tutorials hebben dan wel een torenhoog bereik, maar hebben ze ook echte passie? Ja, ze hebben passie voor de categories waar ze over posten. Maar om hun eigen likability te behouden leggen ze zich niet vast aan één merk. Dat is natuurlijk helemaal prima, maar echte brandfans zijn ze om die reden niet en plein public. Waar vind je als merk die brand fans dan wel?

De zoektocht naar Micro influencers

Echte brand fans vind je onder de Micro influencers. Dit zijn mensen die niet per se een hoog bereik hebben, maar wel echte passie voor jouw merk. Juist hun passie voor jouw merk of product, maakt dat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om over je merk te praten. Hun activide kracht van micro influencerteit rondom je merk of product is organisch en daardoor authentiek. Hun engagement is vaak hoog. Ze zijn veel met jouw merk bezig en worden daardoor als autoriteit gezien door hun directe kringen. Zoals we allemaal weten is de mening van een vriend voor veel mensen doorslaggevend in een aankoopbeslissing en daarom is het belangrijk je Micro influencers te identificeren. Als dat is gelukt, is het de volgende stap ze in te zetten voor je merk of product om zo hun enthousiasme over te brengen op anderen.

Benieuwd hoe je dat doet? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.

Op 29 juni staat Remas Haverkamp van Brandambassadors op het Influencer Marketing Congres van Nima in Amsterdam waar hij een micro talk geeft over Micro Influencers! Kom je ook? Je kunt hier je tickets kopen.

Interview met Sheling

Interview met Sheling

YouTuber Sheling (25), beter bekend van het YouTube kanaal Sheling Beauty. Sheling is een succesvolle YouTube-ster in beauty en grime. Zij maakt o.a. video’s over cosplay, challenges, tips en tovert zich om tot allerlei personages. Sheling heeft een campagne gedaan voor Dremel, Graziëlla van Brandambassadors sprak met haar.

Hoe heb je de samenwerking ervaren?

”De samenwerking vond ik heel fijn. Het sluit perfect aan bij alles wat ik doe. Ik heb met heel veel plezier er gebruik van kunnen maken en dat doe ik nu nog steeds.”

Je hebt verschillende producten ontvangen zoals: De Dremeltool, de 3D printer en het lijmpistool. Welk product vind je het fijnst om mee te werken?

”Oeh dat vind ik een hele lastige, want het is allemaal zo verschillend. Je gebruikt iedere tool ook weer voor iets anders. De tool die ik het meest gebruikte was toch wel de Dremeltool zelf en het lijmpistool want dat die kan je echt overal voor gebruiken.”

Ja, want met de Dremeltool kan je onder andere graveren, schuren en je gebruikt het voor jouw specialiteit. Het maken van cosplay pakjes, hoe ben je eigenlijk in de wereld van Cosplay gerold?

”Nou pfoe, ik stond een keer op een beurs dat was de Dutch Comic Con. Op de beurs mocht ik de make-up doen als een soort van demonstratie, ik heb niet heel veel van de beurs zelf gezien maar zag wel allerlei mensen lopen met prachtige creaties en toen dacht ik oh wat gaaf en toen ben ik mij een beetje daarin gaan verdiepen. Op dat moment ging er een hele wereld voor me open, toen dacht ik wow wat gaaf!”

In de cosplay wereld kan je helemaal je eigen creativiteit in kwijt, wilde je dit eigenlijk ook al worden toen je klein was of..?

”Haha, toen ik klein was wou ik eigenlijk archeologe worden totaal wat anders, meestal is het iets van dierenarts of dolfijnen trainster maar ik wou archeologe worden. Ja, de passie voor Cosplay is eigenlijk een beetje vanzelf ontstaan.”

ShelingBeauty
ShelingBeauty

En was je vroeger ook al van de creativiteit qua knutselen?

”Ja heel erg, ik was echt van de beeldende vorming en op de basisschool vond ik knutselen al helemaal geweldig.”

Op dit moment zit je helemaal in de wereld van cosplay, heb je nog voorbeelden waar je tegen op kijkt?

”Oja zeker, zoveel er zijn natuurlijke hele grote op YouTube en op Instagram. Die maken echt de mooiste creaties en hebben ook al tientallen kostuums gemaakt. Dan weet ik ook hoeveel tijd erin gaat zitten en daar heb ik echt zoveel bewondering voor.”

Je maakt altijd hele mooie video’s waarin jij je kostuums maakt, op welke video ben je nou het meest trots?

”Ik denk toch wel het kostuum van Kida, het blauwe harnas. Dat was ook mijn 1e echte kostuum daarvoor heb ik zoveel tutorials gekeken. Ik dacht nu ga ik het gewoon proberen en daar ben ik dan ook gelijk wel heel erg trots op.”

Is dat dan ook gelijk het karakter wat jou het meest aanspreekt?

”Qua karakter maakt het mij eigenlijk niet zo heel veel uit. Maar het is puur het bedenken van zo’n kostuum, je kan eigenlijk alles doen wat je maar wilt.”

Je video’s zien er altijd super mooi uit, edit je ze zelf?

Yes, ik edit ze zelf.”

Je zit nu helemaal in de wereld van YouTube en Cosplay, denk je dat je over tien jaar nog steeds bezig bent met YouTube? 

”Ja dat denk ik wel, althans als YouTube dan nog bestaat dan wel. Het liefst blijf ik gewoon doorgaan met YouTube en Instagram. Ik kan er al mijn creativiteit in kwijt en ik vind het ook vooral leuk om te horen dat mijn kijkers wat aan de video hebben gehad of dat ze het eindelijk zijn gaan proberen.”

Je inspireert je volgers ook met jouw video’s krijg je ook altijd leuke reacties op de video’s?

”Ja altijd en dat vind ik ook heel erg leuk.”

Benieuwd naar de campagne foto’s en video’s? Check haar YouTube en Instagram! 

 

Heineken met ‘heinekenhakkie’ gaat viraal

Heineken met ‘heinekenhakkie’ gaat viraal

#Heinekenhakkie gaat worldwide

Heineken start op 17 mei de social activation actie #heinekenhakkie. Enkele macro influencers zijn gevraagd om de #Heinekenhakkie actie op Instagram te promoten. En deze actie gaat nu viraal.

Heinekenhakkie, wat is het?

Wat is het concept? Eenvoudig. We kennen allemaal het moment dat je een flesje bier wilt openen zonder opener. Wat doe je dan? Je zoekt een tafel en legt het flesje tegen de rand aan met de kartelrand van de dop op de tafel en slaat op de dop. Of je vraagt een aansteker. Dat is lastiger omdat steeds minder mensen roken. Je gebruikt je duim als draaipunt van de hefboom en wipt de dop van het flesje. De derde variant komt het vaakst voor. Je pakt twee flesjes zet beide kroonkurken tegen elkaar en gebruikt de hand om de kroonkurk om de andere fles los te wrikken.

Heinekenhakkie kick off

Heineken heeft onder andere Yuki van KRIS KROSS, Jan Kooijman, Lizzy van der Ligt, Merrith van den Bosch, Koen Kardashian, Manuel Broekma die deze social Heineken campagne aanjagen. Influencers met hoog bereik en het resultaat is direct al te zien. Honderdduizenden impressies en tienduizenden engagements. De actie gaat viraal en ook over de grenzen.

Eerste Heinekenhakkie door webcare medewerker Picnic

De eerste post met de ‘hakkie’ actie is al eerste op Instagram gepost door Quirine Bruijninckx. Zij is customer care medewerker bij Picnic Supermarkten en laat haar actie zien bij de vrijmibo op het bedrijf. Picnic is een online supermarkt dat de producten thuis bezorgd. Zeer waarschijnlijk is het al eerder vertoond maar is zij de eerste die het onder de hashtag heinekenhakkie op Instagram zet. Waarschijnlijk worden bij Picnic diverse merken bier geschonken op vrijdag zo blijkt uit de vermelde hashtags in de post.

heinekenhakkie

Succes Heinekenhakkie

Deze actie heeft alles in zich om wereldwijd viral te gaan:

  1. Hoge fun factor
  2. Meedoen is makkelijk en uitdagend
  3. Anderen nomineren voor challenge
  4. Top influencers als aanjagers
  5. Video/stories content = king
  6. Toegankelijk voor iedereen

Bron: Adformatie

Telegraaf interview met Brandambassadors: Wat verdient een influencer?

Telegraaf interview met Brandambassadors: Wat verdient een influencer?

Interview met Brandambassadors

De Telegraaf wil naar aanleiding van een artikel in Het Parool over de YouTuber Famke Louise en haar inkomen meer weten over de inkomsten van influencers. In dit artikel is aangegeven dat Famke Louise €2.000 tot €3.000 verdient per maand. Famke Louise heeft meer dan 400.000 volgers op Instagram en bijna 300.000 abonnees op YouTube.

Hoeveel verdienen influencers?

Hoe verdienen YouTubers als Famke Louise hun geld? Remas Haverkamp van Brandambassadors duikt in de wereld van Social Influencers.

De Financiële Telegraaf

De online afdeling van de krant heeft BRANDAMBASSADORS benaderd met de vraag hoeveel een influencer als Famke Louise zal kunnen verdienen als zij naast haar artiest zijn zich ook zal als influencer zal aanbieden.

Het interview heeft plaats gevonden in de studio’s van De Telegraaf.

Interview Financiële Telegraaf over influencers

https://youtube.com/watch?v=UjzKpqA7rZQ%3Fecver%3D1%2520frameborder%3D0%2520allow%3Dautoplay%3B%2520encrypted-media%2520allowfullscreen

KPI’s stellen voor een influencer campagne

KPI’s stellen voor een influencer campagne

Wat zijn de KPI’s voor een influencer campagne?

Influencer marketing is een essentieel onderdeel geworden van de marketingcommunicatie strategie bij merken en organisaties. Dit vraagt ook om een professionele aanpak van influencer bureaus Een belangrijk onderdeel van de professionaliseringsslag is het definiëren van meetbare doelen. Hoe bepalen we met KPI’s meetbare prestaties van de campagnes?  Of wat is de Return on Investment als we influencer marketing inzetten? En hoe bepalen we dat?

KPI’s voor ROI vast te stellen

Om de ROI te kunnen vaststellen is het van belang om voorafgaand aan de campagne doelen stellen waarop we kunnen ‘afrekenen’: de KPI’s. Deze resultaat gedreven indicatoren zijn een leidraad om te kunnen bepalen  wat de waarde is van de gevoerde campagne en of deze succesvol is geweest. Centraal in elke campagne staat de vraag: wat wil je bereiken. Is dat eyeballs, engagement of bijvoorbeeld sales.
Hieronder geven we een set indicatoren waarmee we het succes van een influencer campagne kunnen vaststellen:

  • Visibility

    • Centraal in menig influencer campagne staat het vergroten van het bereik. Hebben we het merk, product of dienst onder de aandacht weten te brengen bij de volgers. Hoeveel mensen hebben het merk of het product gezien. Wie hebben de boodschap verwerkt en waren de reacties. En zijn de volgers die het product kennen versterkt in hun merk/productbeeld naar aanleiding van deze campagne.
    • Hoe meten we de visibility? Het Youtube kanaal voorziet ons met deze info. Het aantal views wordt per video aangegeven. De waarde kan worden berekent met VPV = Value per view of CPM = Cost per 1k impressions. Voor andere sociale kanalen, Twitter, Facebook, Instagram, Twitch kunnen we deze indicatoren ook aanhouden.
  • Engagement

    • Engagement begint een steeds grotere rol te spelen in het bepalen van het effect van een influencer campagne. Met engagement weet je dat de volgers de boodschap hebben waargenomen.  Er is een reactie gegeven in de vorm van shares, clicks, likes of comments. Om de engagement te berekenen hebben we 2 indicatoren. De CPE  = Cost per Engagement en de Engagement Rate/Percentage.
    • De Cost Per Engagement worden als volgt berekend: CPE = totaal gemaakt kosten/ gemeten engagements
    • De Engagement Percentage wordt als volgt berekend: EP = gemeten engagement/totaal aantal volgers x 100%
    • De kosten per engagement kunnen we specificeren als Value per Click, Comment, Like of Share.
  • Trust

    • Het meten van vertrouwen is geen gemakkelijke opgave. Voor webanalyses worden criteria als tijdsduur op een pagina, bounce rate, herhaalde pagina views, vertrekmomenten gebruikt. Op sociale media leiden we het vertrouwen af uit de mate van engagement: aantal reacties, sentiment van de reacties, clicks en shares. Vertrouwen bij de volgers in de authenticiteit van de influencer is bepalend voor de geloofwaardigheid van de campagne. Helaas is we dit nu alleen nog af te leiden uit gegevens waarover we beschikken. Onderzoek waarmee de geloofwaardigheid, kennis/expertise en gedetailleerdheid van de influencer wordt gemeten onder zijn of haar volgers staat nog in de kinderschoenen. Algemene cijfers zijn we beschikbaar.
  • Quality

    • De kwaliteit en aantrekkelijkheid van content bepaalt of de volgers aandacht hebben voor de post. Onze ervaring is dat hoe kwalitatiever of aantrekkelijker content hoe hoger de engagement.
    • En bijkomend voordeel is dat kwalitatieve content ook kan worden herplaatst door het merk of organisatie op owned of earned media kanalen. Let op: de content van de influencer is niet rechten vrij en dient vaak afgekocht te worden (buy-out genoemd)
  • Referrals

    • Bezoek aan de website kan getrackt worden met behulp van Google Analytics. Verkeer vanuit influencer kanalen kan ook worden ‘getrackt’ en ‘gemonitord’. Dit kan waardevolle gegevens opleveren over het gedrag van de volgers van de influencers voor zover het conversies en herhaalde bezoeken betreft. Dit is een prima KPI om de loyaliteit te meten, bijvoorbeeld als iemand de website bezoekt nadat hij op een link op Facebook heeft geklikt.  Het tracken kan zelfs informatie geven over een aankoop die pas maanden later plaats vindt.
  • Followers

    • Leverde de campagne op de eigen sociale media kanalen meer volgers op? Of hebben de influencers hun volgers geïnspireerd met de content over je merk of producten. Een toename van het aantal volgers indiceert ook het succes van de influencer campagne.
  • Conversions

    • Promo codes worden veel gebruikt in het kunnen vaststellen of er op basis van de post een aankoop wordt gedaan.
    • Google Analytics biedt de mogelijkheid om conversie doelen te stellen en te tracken. De customer journey van de klant kan worden gevolgd.
    • Unieke affiliate-links voor een influencer kunnen we ROI en conversies bijhouden en meten. Deze kunnen worden gebruikt als een influencer werkt op basis van commissie

Wil je ook KPI’s voor je influencer campagne bepalen, neem contact op met Lisa op 020-7370328. Heb je een reactie op dit artikel laat het ons weten.

Welke influencers zijn nog boeiend en betrouwbaar voor millennials?

Welke influencers zijn nog boeiend en betrouwbaar voor millennials?

Millennials: Wie zijn boeiend en betrouwbaard: mega, macro, meso of micro influencers?

Boeiend en betrouwbaar, een van de belangrijkste kwalificaties die een influencer kan krijgen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de geloofwaardigheid en aantrekkelijkheid van posts bij influencers nogal eens kan verschillen.

In dit Amerikaans onderzoek zijn 1200 Millennials en uit de Gen-Z generatie ondervraagt over de invloed van influencers op hun koopgedrag:

  • 42% van van de ondervraagden gaven aan dat zij een product zouden proberen op aanraden van een influencer
  • 26% van de respondenten stelden dat zijn een product zouden kopen op basis van de influencer zijn of haar aanbeveling
  • Van de ondervraagden, die micro influencers volgen, zegt 45%! dat zij zeer waarschijnlijk een aanbevolen product willen proberen.
  • Van de volgers van de macro en mega influencers gaf 30% aan dat zij het product zouden willen kopen.

Let op dit zijn resultaten uit Amerikaans onderzoek. Hier zijn celebrities meer genegen om grote bedragen aan te nemen voor het endorsen van producten. Veel mensen en zeker jongeren zijn hiervan op de hoogte. Dit  bepaalt mede de ‘credibility’ van de afzender/social influencer. Dit wordt ondersteunt door een Amerikaans onderzoek naar de invloed van celebrities op millennials.

78% van de millennials vinden dat zijn niet worden beïnvloed voor celebrity endorsements

Het groot Amerikaans onderzoek wijst uit dat ongeveer 78% van de ondervraagden een negatief beeld hebben over celebrity endorsements. En staan zelfs onverschillig tegenover het aanraden van een product! Uit dit onderzoek blijkt ook dat de millennials moeilijk te connecten zijn met de ‘celebrity’ categorie.

Maar niet alleen de geloofwaardigheid van celebrities staat onder druk. Ook bij millennials bestaat de indruk dat de online influencers het belang van de volgers niet voorop stellen. Het persoonlijke of commerciële belang wordt gewantrouwd. Zelfs 4 van de 10 respondenten gaf aan dat betaalde endorsements de geloofwaardigheid van celebrities én social influencers aantasten.

millennials credibility
millennials credibility

De perfecte match

Het is daarom van groot belang dat er een keuze wordt gemaakt voor de JUISTE influencers in een campagne. De perfect match bepaalt in grote mate de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van de influencer en de productie van aantrekkelijke en relevante content. Wil je meer weten hoe wij de perfecte match realiseren? Neem contact op via 020-7370328

Het verschil tussen mega, macro, meso, micro en nano influencers

Het verschil tussen mega, macro, meso, micro en nano influencers

Wat is een mega, macro, meso, micro of nano influencer?

Allereerst de vraag wat is een influencer? We houden hiervoor de Engelstalig definitie aan: “A person who has the power to influence many people, as through social media or traditional media.”  Dit is een ruime omschrijving. Om aan te geven welke influencer categorieën we onderscheiden, focussen we in dit geval op het bereik van de influencer. Ofwel, hoeveel mensen weet de influencer te beïnvloeden. De meest eenvoudige methode is het kijken naar het aantal volgers van de influencer, ofwel het aantal ‘followers’ op sociale media. We noemen dit ook wel sociaal bereik.

We onderscheiden 5 influencer categorieën: mega, macro, meso, micro en nano

  • Mega influencer (meer dan 1.000.000 followers)
    • Mega influencers zijn influencers met meer dan 1.000.000 volgers op social media. Vaak vind je celebrities zoals (Kardashians) en sporters (Ronaldo) in deze categorie, maar ook social influencers van het eerste uur zoals Negin Mirsalehi. Je kan veel volgers ‘verzamelen’ als je vernieuwende of originele content weet te produceren. Onze Nederlandse make-up artist Nikki de Jager wist met haar tutorial video’s binnen een paar jaar een internationaal miljoenen bereik op te bouwen.
      • Voordelen: Hoog bereik. Het bereik bij de mega influenceren is in kwantitatief gezien hoog, het engagement percentage ligt gemiddeld rond de 2-4%.
      • Nadelen: Zien vaak influencer marketing in de vorm van endorsement. Pay per post is de norm. Voor het runnen van een campagne is ruim budget nodig. Het engagement percentage ligt echter laag, maar het bereik is hoog.
  • Macro influencer (100.000 – 1.000.000 followers) 
    • Macro influencers hebben een hoog aantal volgers op verschillende sociale media kanalen. Zij genieten een grote bekendheid. Deze macro’s zijn vaak actief op TV kanalen (StukTV) en werken veel met andere macro influencers samen. Hun werkwijze is professioneel. Zij hebben vaak een eigen team en besteden hun tijd aan het maken en publishen van hun meestal zelf bedachte content.
      • Voordelen: Hoog bereik. Professionele aanpak. Het bereik bij de macro influencers is in kwantitatief gezien hoog, het engagement percentage ligt gemiddeld rond de 5%.
      • Nadelen: Omdat dit hun dagelijkse activiteit is zijn ze afhankelijk van de inkomsten die hiermee wordt gegenereerd. De kans is groot dat de authenticiteit verloren gaat en dat het creëren van een commerciële boodschap uitgangspunt wordt. Dus kan de content inboeten aan geloofwaardigheid. Helaas wordt passie dan productie.
  • Meso influencer (50.000.100.000 followers)
    • Meso influencers bevinden zich met hun aantal volgers tussen de micro en macro influencers. Dat betekent niet dat zij vlees noch vis zijn. Meso influencers zijn een zeer interessante groep voor bedrijven en merken die influencer marketing willen verkennen. Ze hebben een redelijk hoog bereik, zijn vaak startend en hebben een gemiddeld hoger engagement dan macro influencers. Waarom? Zij nemen nog de tijd om contact te hebben met hun volgers. Ook staan zij open voor diverse vormen van samenwerking.
      • Voordelen: Redelijk bereik. Authenticiteit en relevantie is key. Het engagement bij de meso influenceren is hoger en ligt gemiddeld rond de 6-10%. Zij hebben goed contact met hun volgers en weten wie dit zijn en wat hen bezighoudt. De samenwerkingen zijn betaalbaar.
      • Nadelen: Minder hoog bereik en minder professioneel dan macro influencers.
  • Micro influencer (5.000 – 50.000 followers)
    • Micro influencers hebben een sterke band met hun volgers. Omdat het geven van reacties en comments op de boodschappen van hun volgers nog te ‘behappen’ is, weet de micro influencer heel goed wat de volgers verwachten. Dit levert hoog engagement op. Sommige micro’s zijn net begonnen en anderen kiezen voor een niche om hun content te maken (bijvoorbeeld veganistisch eten). Ook is hun content persoonlijker en gevarieerder.
      • Voordelen: Laag bereik. Authenticiteit en relevantie is belangrijk. Het engagement bij de micro’s is veel hoger en ligt gemiddeld boven de 10%. Ze hebben uitstekend contact met hun volgers. Ze weten wie ze zijn en wat hun bezighouden hebben waarde voor de content. Barters en unboxing mechanismen zijn mogelijk.
      • Nadelen: Minder hoog bereik
  • Nano influencer (100 – 5.000 followers)
    • Nano influencers zijn mensen die zichzelf niet als influencer beschouwen. Maar ze zijn het wel! Nano’s hebben een merk of product voorkeur dat ze graag met de omgeving delen. Ze hebben passie voor dit merk of product. Eigenlijk zijn ze brand of product fans. We noemen ze ook wel brand advocates.
      • Voordelen:Bereik is niet relevant. Authenticiteit en relevantie zij belangrijker. Het zijn betrouwbare informatiebronnen, ook wel experts genoemd. Ze kennen de producten of diensten heel goed en delen graag hun kennis met hun volgers uit de direct omgeving. Betrokkenheid is de belangrijkste verbinding. Koester deze influencers. Het vertrouwen in de ‘nano’ van hun volgers is bijzonder hoog.
      • Nadelen: Minder aandacht voor de kwaliteit van de content. Hebben soms sturing nodig, het is namelijk niet hun dagelijkse activiteit.

Wil je meer weten hoe je mega, macro, meso, micro of nano influencers kan inzetten voor je merk, neem dan contact met ons op dit nummer 0207370328 of mail naar hello@brandambassadors.nl

Influencer marketing in het PESO model?

Influencer marketing in het PESO model?

Past influencer marketing in het PESO model?

In marketing en PR strategieën wordt regelmatig gebruik gemaakt van het PESO model. Dit model geeft aan hoe je kan communiceren met de doelgroep via diverse media kanalen. Onze vraag is: hoe verhoudt influencer marketing zich nu tot het PESO model?

Wat is het PESO model en waar staat het voor?

Het is de aanduiding voor de verschillende vormen van communicatie in de diverse media kanalen. Maar onze vraag is waar kunnen we ‘influencer marketing’ plaatsen in dit model?

  • Paid media; Dit zijn de kanalen waarvoor we betalen om een reclame boodschap te plaatsen én waarmee de distributie van de boodschap gecontroleerd kan worden. Voorbeelden van paid media kanalen zijn: radio, televisies, gedrukte media, maar ook advertenties op search engines (SEA), adverteren op sociale kanalen en op kanalen waar de adverteerders  hun partners belonen voor het verspreiden van de boodschap (affiliates).
  • Earned media: De  boodschap van een bedrijf of merk wordt verteld door een derde partij; een geloofwaardige bron. Dat kan een journalist zijn, een social influencer of iemand met expertise. Deze berichten worden gratis door ‘andere’ partijen gecreëerd en verspreid. Voorbeelden hiervan zijn persberichten, reviews van klanten en gedeelde berichten (referrals).
  • Shared media. Hieronder verstaan we het doorgeven en delen van commentaar, reacties op de boodschap door mensen (lees volgers) via sociale kanalen. Het gaat om de interactie en participatie (engagement) van mensen op deze social channels zoals Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Youtube, maar ook een game channel als Twitch.
  • Owned media. Het doorgeven van berichten of content die door het bedrijf of merk zelf of in opdracht van het bedrijf worden verspreid via de kanalen (bijvoorbeeld eigen website, blog, persbericht, eigen sociale kanalen of ander kanaal) waar de afzender zeggenschap over heeft.

PESO model: De positie van influencer  marketing

Influencer marketing, waarbij influencers gebruik maken van hun persoonlijke sociale kanalen om de boodschap van een bedrijf of dienst te verspreiden, past niet binnen één domein van het PESO model. Influencer marketing overstijgt van de ‘traditionele’ indeling van het PESO model. In verschillende kanalen kan gebruik gemaakt worden van influencers:

  • Paid: influencers worden betaald om een boodschap via de sociale kanalen te verspreiden of worden ingezet als geloofwaardige boodschappers in advertenties of betaalde content.
  • Earned: Influencers maken door middel van tags duidelijk dat ze fan zijn van bepaalde merken of producten. De plaatsing van deze tags zijn op eigen initiatief en dus onbetaald. Daarnaast versturen merken (test) producten aan influencers voor reviews of aandacht in hun kanaal. Dit is zonder plaatsingsverplichting  en er wordt ook niet voor betaald.
  • Shared: De posts van influencers worden door hun volgers ‘geliked’, ‘geshared’ of van comments voorzien. De influencers zijn in dit geval de zenders van hun persoonlijke boodschap en soms voorzien van een bepaalde merk- of productboodschap.
  • Owned: Sommige bedrijven en merken sluiten langdurig contracten met influencers waarmee zij zich voor bijvoorbeeld een jaar aan het merk verbinden. De content, die zij maken, wordt via de kanalen van de bedrijven of merken verspreid.

Influencer marketing speelt zich af in het hart van het PESO model. De ‘authority’ is niet, zoals in het oorspronkelijke model wordt aangeven, het bedrijf of het merk. Het is het vertrouwen van de volgers in degene die de boodschap verspreid. En we hebben in de afgelopen jaren gezien dat het vertrouwen is verschoven van grote merken naar mensen die je kent en/of vertrouwt, influencers dus!

Wil je meer weten over hoe je je marketingcommunicatiedoelen kunt realiseren met behulp van het inzetten van influencers in de communicatiemix van het PESO model? Bel dan met Remas via 020-7370328 of mail naar hello@brandambassadors.nl voor de optimale mix!

 

Source header picture http://iterativemarketing.net/peso-model-marketing/

 

Product testing met kwalitatieve influencers

Product testing met kwalitatieve influencers

Kwalitatieve influencers testen (nieuwe) producten!

Influencer product testing. Waarom zal je je producten laten uitproberen door influencers?

In onze huidige vluchtige maatschappij krijgen nieuwe producten nauwelijks tijd om hun echte waarde te tonen . Het realiseren van ‘kleefkracht’ en bekendheid bij de consument kost tijd en vergt een grote investering. Dit kan anders! Hoe? Met het inzetten van personen die veel vertrouwen genieten bij  potentiële gebruikers, ook wel influencers genoemd. Met het laten testen door influences krijg je te maken met kritische consumenten. Het zal niet de eerste keer zijn dat zij een product uitproberen. Het is zelfs mogelijk om deze test te doen voor de introductie. De ervaringen kunnen worden verzameld en eventueel kunnen er nog aanpassingen plaats vinden. Na de introductiedatum kunnen influencers hun (positieve) ervaringen op social media delen.

We verhogen de bekendheid van het nieuwe product of merk met de inzet van BN’ers, BV’- of BW’ers (in Belgie) en mega of macro social influencers. Dit is een efficiënte strategie gebleken. Vele merken hebben deze aanpak succesvol uitgerold. Niet alleen de bekendheid wordt vergroot maar ook het vertrouwen dat de influencer geniet bij de achterban draagt bij aan een positieve houding ten opzichte van het nieuwe producten. Succes gegarandeerd!

Het test proces

Hoe rollen wij dit uit? Allereerst selecteren wij de influencers en advocates op basis van hun ‘fit’ met het merk of product. Wij kijken naar het profiel van de volgers van de influencers. Aan de hand van opgestelde criteria selecteren wij de juiste influencers voor deze eerste kennismaking. We vragen de influencers de producten uit te proberen. Belangrijk is om ook te vragen naar hun persoonlijke ervaringen. Zij geven namelijk waardevolle feedback, maken analyses en beoordelen het nieuwe product bijvoorbeeld op functionaliteit, gebruikersvriendelijkheid, aantrekkelijk design en smaak. Uiteindelijk vragen we ze na afloop van de campagne om hun persoonlijke ervaringen met ons te delen. Dit levert bijzondere informatie op.

Influencer product testing kan leiden tot brand fans/advocates

Het product laten testen door influencers of brand advocates kan in verschillende fases uitgevoerd worden

Voor de introductie:

  • Deze test kan helpen bij het verbeteren van het product of het verfijnen van de boodschap voordat toekomstige consumenten ermee in aanraking komen.
  • Het biedt de mogelijkheid om reacties van potentiële doelgroepen en gebruikers te monitoren.

De introductie

  • De eerste posts zullen positief zijn omdat de ‘influencer testers’ hun ervaringen als eerste delen op hun sociale kanalen.
  • Deze influencers zijn een betrouwbare bron voor de volgers als eerste ervaring met het nieuwe product of merk.
  • De influencers hebben, omdat zij als eerste het product of merk introduceren, de rol van ambassadeurs gekregen.

Investering voor influencer product trails & testing

De investering voor het laten testen van producten door influencers is als volgt opgebouwd:

  1. basis investering (search & selectie)
  2. bedrag per verstuurd product (seeding)
  3. monitoring van de actie (trial & testen)
  4. evaluatie

Voor meer informatie over influencer product testing kun je contact opnemen met Remas via mail hello@brandambassadors.nl of telefonisch op 020-7370328. Hij vertelt je graag meer over de mogelijkheden.

Youtubers inzetten als influencers

Youtubers inzetten als influencers

Een nieuwe week en een nieuw onderwerp. Deze week zullen wij het hebben over YouTube. De afgelopen tijd is er veel opschudding geweest rondom dit platform en dat heeft voor enige verandering gezorgd. Lees hier wat er is veranderd en waarom vloggers goed (en veilig) in te zetten zijn voor jouw merk.

Om te beginnen zijn hier een aantal feiten over YouTube:

  • In 2005 werd de eerste video geüpload op YouTube
  • YouTube hoort in het rijtje thuis van de grootste online platformen van de wereld
  • Het video platform heeft wereldwijd 1,3 miljard gebruikers
  • Per minuut wordt er 300 minuten aan video content geüpload

Het lijkt erop dat 2018 het jaar is van verandering op de bekende social media kanalen. Naast de algoritme veranderingen van Facebook heeft ook YouTube dit jaar besloten het een en ander te veranderen. Het incident van eind december vorig jaar was de doorslag.

Brand Safety

Logan Paul, een bekende YouTube creator, ging te ver met de inhoud van zijn content. Met een account van 15,6 miljoen subscribers was hij voor YouTube een top creator. Daar kwam helaas een einde aan.

Logan Paul uploadde een video van zijn bezoek aan het zogenoemde “suicide forest” in Japan, waar hij een levenloos lichaam aantrof. Dit plaatste hij op zijn kanaal en dat zorgde voor veel ophef. Vanaf dat moment besefte YouTube dat er iets nodig was haar community te beschermen tegen schadelijke content.

YouTube kreeg te maken met een imago schade bij grote adverteerders zoals Unilever. Deze dreigde afgelopen week met het stopzetten van de advertenties op het platform zolang er content zichtbaar is van extremistisch karakter, kindermisbruik, politieke manipulatie, racisme en seksisme. Hier steekt YouTube uiteraard een stokje voor. Ze staan nu op een t-splitsing tussen het opstellen van nieuwe regels voor creators en de wensen van adverteerders zoals Unilever. De oplossing van nieuwe guidelines zorgt ervoor dat creators minder open-minded video content kunnen uploaden.

Met de nieuwe guidelines wilt YouTube brand safety voor bedrijven waarborgen. Op het gebied van advertising is bepaald dat er enkel geadverteerd kan worden op kanalen met een minimum van 1000 subscribers en 4000 uren aan view time. Het gevolg is dat alleen deze kanalen kunnen verdienen aan ads. Het werken met ads is voor bedrijven een handige tool, omdat 1: Je kan je doelgroep goed targetten en 2: De kijker wordt verplicht de (volledige) ad te bekijken.

Vloggers

Er is nog een andere vorm van YouTube marketing dan het inkopen van ads en die is ook meteen een stukje safer voor je brand. Daarmee heb ik het over influencer marketing.  Want ook op YouTube kan je influencer marketing goed inzetten en heb je zelf de controle met welke vloggers je samenwerkt en hoe jouw merk wordt uitgedragen. Vloggers kunnen jouw merk helpen om de juiste producten op een minder ‘obvious’ manier onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld door het testen van een product waarbij de vlogger in een video laat zien hoe het product werkt en wat het voor je doet. De betrouwbaarheid van zo een test ligt hoog door de echtheid en transparantie van het verhaal dat de vlogger deelt.

Non-dedicated video’s werken ook goed. Dat zijn video’s waarin vloggers jouw merk of product op een creatieve en minder commerciële manier onder de aandacht brengen. Om de samenwerking minder commercieel te laten overkomen, wijden zij niet de gehele vlog aan jouw merk. Dat is ook alleen maar goed, want de spanningsboog op een onderwerp op social media ligt laag. Een max van 1,5 minuut over jouw merk is al voldoende om iemands interesse op te wekken en het voorkomt commerciële irritaties.

Millenials zijn erg gevoelig voor commerciële berichten, vooral op YouTube. Daarom vraagt YouTube marketing om een genuanceerde strategie. Wil jij dat wij je daarbij helpen? Dan weet je ons te vinden! Neem contact met ons op via de chat hier rechtsonder of bel ons gewoon op 020-7370328.

Zie hieronder een vlog uit onze campagne met Peugeot.

Het nieuwe social media algoritme

Het nieuwe social media algoritme

De nieuwe algoritme regels van Facebook

Het is weer tijd voor wat getik op mijn toetsenbord! Welkom (terug) op de blog van Brandambassadors. We gaan door met serious talk: Jouw Facebook gebruik.

Hoe vaak zit jij nog op Facebook? En wat doe jij daar dan op? Kijk jij op andermans profiel of scroll jij gewoon af en toe over je tijdlijn? Tag je iemand in een grappig bericht? En wat zie je dan voor grappigs voorbijkomen? Een familie foto, katten filmpje of nieuws bericht?

Jongeren en Facebook

Newcom meldt dat het dagelijkse gebruik van Facebook in 2017 weer is gedaald onder de leeftijdsgroep 15 tot en met 19 jaar. Jongeren geven aan zich niet helemaal te identificeren met Facebook. Het dagelijkse gebruik onder ouderen is wel gestegen. Wat gaat er gebeuren in 2018?

De manier waarop wij Facebook gebruiken is, mede door Facebook zelf, veranderd sinds de website in 2006 openbaar werd. Ik als 25-jarige kon mij absoluut niet voorstellen dat ik Facebook op korte termijn minder zou gaan gebruiken. Maar ik realiseer mij, dat ik dat al enige tijd wel veel minder doe.

Op Facebook zien wij een overload aan wat we noemen: Fake News. Je hoeft je tijdlijn maar te openen en je ziet voornamelijk “rotzooi” op je tijdlijn. Deze posts hebben veel engagement, maar zijn vaak niet interessant om te zien. De posts die je voorbij ziet komen, zijn niet meer persoonlijk. Zuckenburg zegt daarover het volgende:

“Waar Facebook eerst gericht was op de juiste content voor de gebruikers zal het zich nu focussen op meer interactie met vrienden en familie”.

Begin dit jaar kwam Facebook daarom met het bericht de tijdlijn aan te passen door het algoritme te veranderen.  Minder onzin en meer ‘meaningfull’ content. Facebook brengt deze veranderingen in om meer focus te leggen op connecties en interacties met de mensen waar je om geeft. Dit zal consequenties hebben voor marketeers, influencers en consumenten.

Het nieuwe algoritme

Voor 2016 was social media nog makkelijk te begrijpen. Je opende je Instagram & Facebook en je zag op tijdsvolgorde wat de mensen die jij volgt hebben gepost. Simpel was dat. Maar toen gebeurde er iets wat niemand tot op de dag van vandaag nog begrijpt. Facebook & Instagram hebben hebben de controle over wat jij ziet. Het algoritme is in 2016 zo aangepast dat je nog maar 30% ziet van wat je vrienden posten. Ben je geen vriend, maar een bedrijf? Dan is de kans dat jouw post gezien wordt nog kleiner. Is dat even balen. Natuurlijk was het voor Facebook een commerciële zet. Op deze manier worden bedrijven gestimuleerd te betalen voor advertenties.

Social media marketing is een handige en snelle tool om jouw merk een persoonlijke identiteit te geven. Dit jaar zal het nieuwe algoritme, waarbij de focus op meer persoonlijke content ligt, op Facebook ingaan. Dit zal impact hebben op het medialandschap, zowel voor marketeers als influencers. De content van bedrijven zal nog minder zichtbaar worden. Het aantal betaalde advertenties zullen stijgen en daardoor wordt Facebook meer een ‘pay to play’ platform voor bedrijven. Influencers zullen hierdoor meer invloed krijgen.

Wat de nieuwe spelregels worden door het nieuwe algoritme, dat zullen we nog ondervinden. Ik kan voor nu afronden met één tip:

Maak gebruik van influencer marketing. Zorg dat jouw bedrijfs boodschap alsnog bij jouw doelgroep terecht komt via de communicatie van ‘echte mensen’.

Brandambassadors kan jou helpen met het opzetten van een social media plan en het opzetten van een community. Je weet wat je te doen staat. Klik rechtsonder even de chat aan of bel ons op 020-7370328.

Lisa Giasi

 

 

De kracht van micro-influencers

De kracht van micro-influencers

A- influencers of micro-influencers?

Misschien is het je al opgevallen of misschien vertel ik je vandaag iets nieuws. De meerderheid van de marketeers zijn snel geneigd te kiezen voor “celebrity marketing” of A-influencers en prefereren dus iemand met een groot bereik. De gedachte is dat het verhaal of product, via deze influencer, veel mensen bereikt binnen de doelgroep. Deze gedachte is uiteraard niet verkeerd, vooral als er voldoende budget is.

Dat er in de marketing wereld heel wat is veranderd sinds de opkomst van social media is ook geen nieuws meer. De spelregels veranderen elke dag en het bijhouden van de nieuwe trends en tactieken daarbinnen is daarom belangrijk. Met name veranderen de de spelregels van influencer en content marketing om de haverklap. Wat is een goede post? Op welke manier breng je een verhaal over? En wanneer zijn de campagne en samenwerking geslaagd?

Waarom micro-influencers?

Heb je geen ruim budget voor influencer marketing, dan heb ik goed nieuws: micro influencers zijn krachtiger dan je in eerste instantie verwacht. Zij hebben een gemiddeld hoger engagement percentage dan de opperbazen in dit vak. Een gemiddelde van 8% procent engagement voor micro influencers met minder dan 10K bereik t.o.v. 1,66 procent voor influencers met een miljoenen account. Per definitie: hoe hoger het bereik van een influencer des te meer neemt het engagement af. Helaas overzien (nog) veel marketeers de kracht van micro influencer marketing.

Wat zijn de lessen van vandaag? Numero 1: bekijk de kwaliteit van de engagement voordat je een samenwerking aangaat met influencers. Engagement boven bereik staat daarmee gelijk aan kwaliteit boven kwantiteit. Numero 2: zorg dat je het gros van de marketeers voor bent en zet de kracht van micro influencer marketing in voor jouw merk of bedrijf.

Weet je niet waar je moet beginnen of welke doelen je wilt opstellen? Of heb je geen flauw idee welke influencers het best passen bij jouw merk of bedrijf? Klik dan even rechtsonder deze pagina de chat aan of bel ons gewoon op 020-7370328!

 

Kracht van influencers in content marketing

Kracht van influencers in content marketing

Waarom content marketing?

De kracht van influencers in content marketing. Bedrijven en organisaties vechten om onze aandacht. Waar je ook bent -thuis, op je werk, onderweg- overal kom je boodschappen van merken tegen. Het is meer met hagel schieten, dan dat er gericht wordt nagedacht over hoe de consument bereikt kan worden.

Hoe komt dat?

Het is niets nieuws. Maar met de komst van het internet is het medialandschap veranderd. Dat weten we allemaal. Maar wat betekent dit expliciet voor jou als merk of bedrijf? Dit betekent dat:

– je doelgroep een mening over je heeft en deze laat horen;
– mensen met elkaar in gesprek gaan over jou en jouw producten;
– iedereen toegang heeft tot een enorme hoeveelheid informatie;
– het steeds lastiger is voor je potentiële klanten om jou in die enorme hoeveelheid informatie te vinden;
– jij toegang hebt tot data van onschatbare waarde;
– jij die data moet gebruiken om te zorgen dat je klanten jou vinden!

En daar komt content marketing om de hoek kijken. Bij content marketing ga je met die data aan de slag. Allereerst analyseer je de data.Daarna trek je er conclusies uit en stel je er een strategie voor op. Dat is een intensief proces, waar veel tijd in gaat zitten. Maar die investering is het meer dan waard. Als je er zelf geen tijd voor hebt, zijn wij je natuurlijk graag van dienst!

Hoe zet je een goede content marketing strategie op?

1. Stel je doel vast
Content marketing moet een verlengstuk zijn van wat je als bedrijf wil bereiken. Kijk dus eerst goed naar de bedrijfsdoelstellingen. Vergeet daarbij niet om deze bedrijfsdoelstelling te vertalen naar de verschillende stakeholders waar je je content strategie op gaat richten.

2. Analyseer de informatiebehoefte van je stakeholders
Om ervoor te zorgen dat je stakeholders jou wel zien, wil je weten waar zij behoefte aan hebben. Hoe kun je relevante waarde voor hen toevoegen? Wat zijn hun “pijn” punten? Maar ook belangrijk; welke media en kanalen gebruiken ze? Op dit punt kun je influencers gaan toevoegen in je strategie. Welke influencers schrijven over onderwerpen gerelateerd aan deze pijnpunten?

3. Combineer jouw bedrijfsdoelstellingen met de informatiebehoefte
Bij deze stap is het belangrijk weer even terug te blikken op je bedrijfsdoelstellingen en de informatiebehoeften van je stakeholders. Waar zie je de overlap, de zogenaamde “sweet spot“? Daar kun je waarde toevoegen!

4. Stel KPI’s op
Op basis van je “Sweet Spot” kun je nu Key Performance Indicators gaan opstellen. Wat moet het jouw gaan opleveren? Bijvoorbeeld conversie? Sales? Betrokkenheid? En hoe stel je vast of jij voldoende waarde toevoegt voor je klanten? Om influencers bij je strategie te betrekken is het belangrijk dat je hen inzet om je KPI’s te behalen. Wees vooral niet bang hierover met hen te brainstormen!

5. Monitor, analyseer en stuur bij
Met je KPI’s in het achterhoofd ga je kritisch kijken naar wat je content teweeg brengt. Levert het je op wat je wilde? Waarom wel? En vooral als het niet lukt; waarom niet? Trek niet gelijk een conclusie, maar analyseer de verschillende factoren die je eindresultaat kunnen beïnvloeden.

De kracht van influencers in content marketing

Waarom zijn influencers een belangrijk deel van je content marketing? We bespraken al eerder waarom influencers een goede manier zijn om je doelgroep te bereiken. Door influencers op een strategische wijze mee te nemen in je content marketing strategie, haal je er nog meer uit! Een influencer vragen om een foto met jouw product te plaatsen is natuurlijk niet echt strategisch. Daarom is het belangrijk dat je nadenkt over het verhaal dat je wil vertellen en hoe je influencers daar een rol in gaan spelen. Zij staan immers direct in contact met jouw doelgroep!