Brands bouwen aan vertrouwen

Brands bouwen aan vertrouwen

Onderzoek wijst uit: bouwen aan vertrouwen is essentieel

IPG, Sanoma en Mediabrands hebben een onderzoek gedaan naar het vertrouwen in de media. Fake news, objectiviteit van journalisten en de onafhankelijkheid van de media wordt in twijfel getrokken. Ook het geloof in merken neemt af. In dit onderzoek zijn 1.000 mensen in de leeftijd van 15-65 jaar in Nederland ondervraagd naar hun vertrouwen in media kanalen en de berichten die verspreid worden door deze kanalen.

Sociale media, bankiers en politieke partijen verliezen aan vertrouwen

Uit het onderzoek komt naar voren dat met name ouderen kritisch zijn geworden. Sinds de economische crisis van 2009 is het vanzelfsprekend dat de bankiers in een kwaad daglicht zijn komen te staan. Politieke partijen zijn door de toegenomen openheid makkelijker te controleren en staan in de spotlights. En over sociale media is aangetoond dat boodschappen die via deze kanalen worden verspreid, fake zijn of niet te vertrouwen.

Wat is er getest?

Uit de samenvatting maken we op, dat in het onderzoek is gevraagd naar het vertrouwen in begrippen zoals sociale media, het internet, kranten, TV-zenders, tijdschriften en een persoonlijk variabele ‘mijn partner’. Deze laatste is vanzelfsprekend het meest te vertrouwen. Als we verder kijken zien we dat wordt aangegeven dat er een verhoogde interesse is naar de bron van de boodschap. Ofwel, waar komt dit bericht vandaar? Is het geen fake bericht? De aandacht voor de bron is een teken dat de afzender belangrijker is geworden (dus ook influencer op sociale media). En het vertrouwen in het kanaal neemt af.

De stelling van Marshal McLuhan,’ the medium is the message’ wordt hiermee ondermijnt. McLuhan wilde duidelijk maken dat het medium waarin of waarop de informatie zich presenteert, bepalend is voor de beeldvorming en bewustwording. Uit dit onderzoek blijkt dat de bron belangrijker wordt.

Het belang van de betrouwbare bron

Maar met extra aandacht voor de bron en een verlies van vertrouwen van ouderen in traditionele kanalen kunnen we uit het onderzoek niet duidelijk afleiden dat de 0ude media nog steeds meer vertrouwen geniet dan nieuwe media. Met name het verschil in leeftijdsgroepen vergt een heldere en diepgaande analyse om een deze generieke conclusie te kunnen trekken.

Het is duidelijk dat het belang van een betrouwbare bron belangrijker is geworden in een wereld waarin de kanalen niet gecheckte en fake nieuws kunnen verspreiden. Om als merk het vertrouwen van het publiek te blijven genieten is het van belang om eerlijke en betrouwbare boodschappen te blijven verspreiden. Of met het inzetten van mensen met een hoge mate van geloofwaardigheid en vertrouwen.

Onze aanbeveling is: Zet ambassadeurs en betrokken influencers in om te blijven bouwen aan het vertrouwen in merken.

About the Author