De kracht van celebrity marketing

In onze ogen heeft de inzet van een celebrity als gezicht of stem (ofwel celebrity marketing) een grote invloed op een merk. Daarom is het belangrijk om de keuze voor een celebrity niet te laten afhangen van persoonlijke voorkeuren of emotionele keuzes. Wij geloven dat er een match moet zijn tussen het merk, het product en de celebrity. Deze match is gebaseerd op overeenkomsten in merkwaarden, productgebruik, empathie en authenticiteit. Alleen als er op deze waarden een match is, kunnen we bouwen aan succes! Brandambassadors brengt vraag en aanbod bij elkaar.

Volvo Cars and Avicii Brandambassadors
Avicci & Volvo

Celebrity marketing – een bijzonder matchproces

Met matchproces met ‘beroemdheden’ is een zorgvuldig proces. In de zoektocht naar het vinden van de beste personality om het vertegenwoordigen is het van groot belang om te weten wat de verwachtingen zijn van deze celebrity endorsement. Wil het merk zich verbinden met een breder publiek, heeft het merk ondersteuning nodig in de herpositionering of bij ontwikkeling van een nieuwe identiteit, wil het merk nieuwe merkwaarden toevoegen aan het merkbeeld of is er een directe sales strategie? Belangrijk is om te weten wat de redenen zijn om te kiezen voor een celebrity endorsement strategie en wat het doel is om op basis hiervan de beste match te realiseren. het kiezen van een personality bij je merk n kan een bijzonder ingewikkeld proces zijn. Want niet alle persoonlijkheden zijn gelijk. De merkwaarden van de celebrity en van het merk moeten passen of aanvullend zijn.

Celebrity als endorser

Waarom kiezen we voor een celebrity als endorser? De praktijk heeft geleerd dat met celebrity endorsement veel valt te bereiken. Vanuit de onderbuik komt het gevoel dat een celebrity veel fans hebben en veel fans betekent veel potentiële klanten.  Dit lijk in eerste instantie een gemakkelijke strategie maar helaas die blijkt niet altijd zo te werken. Belangrijk is de samenwerking die gaat ontstaan tussen het merk en de endorser. Deze samenwerking is gebaseerd op passie, vertrouwen, authenticiteit en relevantie. Zelfs als heeft een celebrity miljoenen fans, als er geen synergie of relatie tussen het merk en beroemdheid, zullen die miljoenen fans alleen zich verbonden voelen met het merk zo lang de beroemdheid ook bij het merk betrokken is.

Invloed op sociale media

Social media platforms zoals Twitter, Instagram en YouTube zijn een goede bron om de relatie tussen personality en haar fans te monitoren. Wat zijn hun sympathieën en antipathieën met het merk, kijk wat  of wie trending is. Kijk voor gebruikers die vergelijkbaar zijn met de doelgroep van het merk. Maak gebruik van bestaande verbindingen en de fanbase. Beroemdheden zijn een verbinding tussen koper en verkoper. Interessant is het wanneer de volgers van de celebrity overeenkomen met de (gewenste) doelgroep van het merk.

Impact van sociale media

Een andere  meetellende factor is de aard van de reclame die het merk inzet in haar marketing communicatie. Naast de traditionele media zijn de mogelijkheden van sociale media onuitputtelijk en  divers. De meeste beroemdheden maken regelmatig gebruik van sociale media en digitale communicatie, maar er zijn ook beroemdheden die deze kanalen te vermijden. Belangrijk is te kijken nar personalities die het betrekken en  verbinden met fans al in de vingers hebben.

 

Voordelen en nadelen celebrity marketing

De voordelen van het inzetten van beroemdheden zijn talrijk, maar er kunnen ook nadelen. Voor de een, kan de samenwerking  duur zijn. Soms kan de fee aanzienlijk zijn of een royalty voor het aantal verkochte producten. Maar ook kan een afbreuk risico ontstaan als het beroemdheid in (persoonlijke) problemen komt. Deze zaken worden vaak breed uitgemeten en gaan de hele wereld over. Dit kan een negatieve associatie voor het merk oproepen. Belangrijk in de keuze voor een celebrity is om dit risico mee te nemen. de celebrity heeft de macht om een merk op te poetsen maar ook om het te beschadigen. De voordelen wegen in vele gevallen op tegen de nadelen.

 

Wil je meer informatie over hoe wij werken en welke resultaten wij boeken met onze celebrity matches? Bel ons dan op +31 20 737 03 28 of stuur een email naar mail@brandambassadors.nl