De toekomst van Influencer Marketing

De toekomst van Influencer Marketing

De toekomst van Influencer Marketing gaat over kwaliteit, authenticiteit en echte relaties. Marketeers weten dat succes bestaat uit herhaling van merk en merkboodschap, interactie en aanbevelingen van authentieke mensen die de doelgroep aanspreken. Daarom wil je als merk influencers die achter jouw merk staan en kunnen dienen als de stem van je merk. Maar hoe sla je de brug tussen jouw merkboodschap enerzijds en influencers en hun doelgroep anderzijds?

De focus terugbrengen in Influencer Marketing

Wat er nu veel gebeurt binnen Influencer Marketing, is dat influencers worden uitgezocht op basis van hun bereik. De hoeveelheid volgers, het aantal views, likes, comments etcetera lijkt er soms meer toe te doen dan kwalitatieve parameters. Want wat was het ook alweer dat je als merk wil bereiken? Wellicht dat ook merken verslaafd zijn aan likes en daarom de focus uit het oog verliezen. De eerste stap is daarom dan ook de focus terugbrengen. Ook bij Influencer Marketing geldt dat je uit moet gaan van je doelstelling en doelgroep en vanuit daar je strategie verder vertaalt.

De toekomst van de Influencer Squad

L’oreal begrijpt als geen ander hoe belangrijk die focus is en stelde haar eigen Influencer Squad samen. De influencers in de squad zijn geselecteerd op basis van hun passie en liefde voor L’oreal en haar producten en niet op basis van hun bereik. General Director van L’oreal Adrien Koskas zegt daarover: “Als je werkt met influencers, moet je kiezen voor een oprechte en eerlijke relatie tussen merk en influencer. De influencers die je kiest moeten van je merInfluencer marketing squadk houden. Als ze dat niet doen, dan zie je dat hoe dan ook terug in de content. Als ze de ene dag praten over jou en de volgende over je concurrent, dan is er geen verhaal. Dat is gewoon niet geloofwaardig. Het gaat er om een relatie op te bouwen met je influencers.”

Ook voor andere merken kan zo’n Influencer Squad uitstekend werken zolang de influencers maar geselecteerd zijn op basis van passie voor je merk. Het prettige van zo’n Squad is dat ze een consistente, frequente boodschap over je merk vertellen en je hen kan activeren wanneer dat nodig is.

Relaties opbouwen en onderhouden

Net als bij een relatie tussen twee personen, moet een relatie tussen merk en influencers ook opgebouwd en onderhouden worden. Een goed onderhouden relatie met je influencers levert je loyaliteit en daardoor authenticiteit op. Het opbouwen van zo’n merk-influencer relatie draait om het creëren van echte brand ambassadors.

Benieuwd hoe jij jouw brand fans vindt en hoe je ze tot echt brand ambassadors maakt? Kom donderdag 29 juni naar het NIMA Influencer Marketing Congres bij NIMA in Amsterdam!

 

About the Author