Chat with us, powered by LiveChat

Het Algortitme van Instagram

Het algoritme.. Volgens veel influencers een zwarte bladzijde uit het boek van Instagram. Het platform laat namelijk niet alleen posts in niet-chronologische volgorde zien, maar selecteert de zichtbaarheid van berichten op basis van wat je liked, wie je tagt en waar je op reageert. En dat niet alleen. Er komen veel meer aspecten bij kijken die vooral nadelig zijn voor bedrijven, en dus ook influencers.

 

Engagement

Engagement is key voor adverteerders, want hoe meer invloed de influencer heeft op zijn/haar achterban, hoe meer invloed de gesponsorde post op de doelgroep heeft. Dit geldt eigenlijk ook voor het algoritme. Hoe meer interactie het profiel heeft, hoe relevanter Instagram het profiel vindt. Dat betekent dus ook dat het relevante profiel sneller bovenaan je feed zal staan of te vinden is op jouw aanbevolen pagina.

Toch is het algoritme nog best een grijs gebied. Wij zien dan ook veel verschil bij influencers wat betreft engagement. Zo is in onze vorige blog over nepvolgers te lezen dat het engagement laag kan zijn door neppe volgers, maar algoritme kan er ook wat van. Likes en rating van een post kan ontzettend beïnvloed worden door het algoritme en wij geven onze influencers dan ook graag advies in.

 

Het algoritme ‘ontwijken’

Ondanks dat het algoritme influencers beïnvloedt, kunnen de influencers zelf ook hun best doen om het algoritme een beetje te ontwijken. Zo is een consistente feed erg belangrijk. Een vaste soort van content, eenzelfde filter of manier van bewerken en de focus op niet veel onderwerpen maakt de feed een stuk sterker.

Ook zijn liken, interactie houden met je volgers (door terug te reageren) en het gebruiken van hashtags activiteiten die ervoor zorgen dat Instagram het account ziet als een relevant profiel. Vragen stellen in de caption van het bericht is bijvoorbeeld een call-to-action die engagement stimuleert.

 

Kortom, algoritme speelt een grote rol in influencer marketing. Gelukkig valt er rekening mee te houden en zijn er manieren om als influencer een nóg beter engagement te bereiken dan anderen. Uiteindelijk gaat het toch om relevante en goede content waar Instagram op selecteert. Dat wat wij ook van onze influencers verwachten bij de samenwerking tijdens een campagne.

 

Bij Brandambassadors geloven wij in de kracht van Influencer marketing. Wil je meer informatie over Influencer marketing? Neem dan gerust contact met ons op!

About the Author