Blog : Blogs

SlimmerChillenCoronaKillen

SlimmerChillenCoronaKillen

SlimmerChillenCoronaKillen, dat is de slogan om jongeren te bereiken

Slimmerchillencoronakillen heet de campagne. En begrijpelijk, jongeren hebben de meeste moeite het het zich houden aan deze regels. Zij leven op sociaal contact, het delen van persoonlijke ervaringen, met elkaar gezellig op de bank, buiten op bankjes of in het park, in de kroeg of op school. En dit als deze sociale contacten zijn ineens niet meer mogelijk. Daarom is slimmerchillencoronakillen bedacht.

Hoe zorg je ervoor dat jongeren toch kunnen chillen met elkaar

Door technieken te gebruiken die ze kennen. Op sociale media en door influencers worden met grote regelmaat challenges georganiseerd. Daag jezelf uit of anderen. Heel slim heeft het Ministerie van Justitie dit initiatief slimmerchillencoronakillen omarmt. Ze dagen jongeren uit met een slimmerchillencoronakillen challenge: bedenk op een hele slimme manier hoe je  kan chillen en toch aan de huidige corona regels kan houden. Deel dit op sociale media (Instagram & Tiktok) met de #slimmerchillen en als beloning (ook slim) maak je elke week kans op een waardecheque.

Ook is er een actieweb site met een filmpjes van Minister Grapperhaus en Jelle & Dave.

Kijk op https://www.slimmerchillen.nl/ voor meer info

 

Emerce 100 kiest Brandambassadors no.1 influencer marketing agency

Emerce 100 kiest Brandambassadors no.1 influencer marketing agency

#1 Emerce 100 BRANDAMBASSADORS influencer marketing bureau 2020

Emerce 100 heeft ook dit jaar weer het Emerce 2020 onderzoek gepubliceerd van de beste e-business bedrijven in Nederland. In de nieuwe categorie Influencer Marketing zijn wij, BRANDAMBASSADORS, door beslissers uit de online industrie, verkozen tot het beste Influencer Marketing Agency van Nederland.

Uit het onderzoek komt naar voren dat onze diensten worden gewaardeerd op de kwalificaties: beste prijs/kwaliteit en flexibiliteit en op de 2e plaats staat het platform Linkpizza en de 3e plek wordt ingenomen door IMA.

Waanzinnig trots zijn wij op dit fantastisch resultaat. Al meer dan 10 jaar werken wij met succes aan het het verbinden van merken met influencers. En natuurlijk is dit een geweldige waardering voor ons team en de merken waarmee we samenwerken.

Brandambassadors | Beste influencer marketing bureau in NL

Wij doen het niet alleen!

Wij willen onze klanten, influencers en relaties hartelijk danken voor deze fantastische plek als #1 Emerce 100. In de komende jaren is de uitdaging m onze diensten verder te verbeteren. Daarom is doel is om ons vakgebied influencer marketing verder te professionaliseren en daarbij zullen influencers een belangrijke rol moeten gaan spelen.

Wat is Emerce 100

7 april 2020 is de vijftiende editie van de Emerce 100 verschenen, een speciale jaarlijkse uitgave. Hierin publiceert Emerce hoe beslissers, werkzaam op het gebied van online marketing, ICT en e-business, de prestaties van leveranciers van diensten in de e-business- en marketingbranche in het afgelopen jaar hebben beoordeeld. Het imago-onderzoek wordt gedaan in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Dit onderzoek biedt houvast bij het kiezen van bureaus in de online branche en is voor de namen in de lijst een mooie onderscheiding voor hun werk.

De Emerce 100 is een kwantitatief imago-onderzoek onder beslissers, werkzaam op het gebied van online marketing, ICT en e-business naar de prestaties van leveranciers van diensten in de e-business- en marketingbranche. Het onderzoek wordt in samenwerking met Motivaction uitgevoerd onder ruim 80.000 adressen van Emerce en het StemPunt-panel.

 

Brandambassadors: Emerce100 beste NL influencer markerting bureau 2020

5 redenen om met influencers te werken

5 redenen om met influencers te werken

Samen werken met influencers

Influencer marketing wordt steeds groter in de wereld van sociale media. Bloggers en influencers helpen merken verbinding te maken met een breder publiek en nieuwe doelgroepen. Influencers hebben daarbij veel impact. Werken met de juiste influencers en ambassadeurs (influencers met een langdurige samenwerking gebaseerd op passie voor het merk of organisatie) leidt niet alleen tot meer bereik maar ook tot hogere verkopen en gekwalificeerde leads.

Hieronder staan ​​vijf redenen waarom uw merk zou moeten samenwerken met influencers en hoe zij de marketingstrategie kunnen versterken:

1. Influencers kennen hun audience

Zij hebben jaren gewerkt aan het opbouwen van een betrokken en toegewijde aanhang. Dit publiek kent het schema voor het plaatsen van content en kent de smaak en mening van hun favoriete online persoonlijkheid. Het kunnen samenwerken met deze beïnvloeders biedt je als marketeer een goudmijn aan kansen die vaak te mooi zijn om te laten liggen.

2. Influencers zijn authentiek

De boodschap die influencers verspreiden is uniek is. Ze vertellen hun eigen persoonlijke verhaal. De mening van je favo influencer vertrouw je meer dan professionele reviews. De volgers vertrouwen de influencers als een persoonlijke vriend (ze volgenden hun dagelijkse leven bij de dag). En onderzoek heeft uitgewezen dat 70% vindt dat influencer aanbevelingen beter of in ieder geval net zo goed werken als advertenties via traditionele media. Hun meningen zijn vaak meer vertrouwd dan professionele beoordelingen,

3. Influencers creëren powerfull content

Influencers creëren op hun eigen unieke manier content voor je merk. Ze gebruiken hun creativiteit in het maken van foto’s en video’s en weten hoe zij op een unieke wijze jouw product of dienst onder de aandacht kunnen brengen. En ze hebben invloed, want sociale media posts beïnvloeden 74% van de aankoopbeslissing van consumenten.

4. Influencers weten hun volgers te bedienen

Influencers weten wat hun doelgroep wilt en hoe zij hun doelgroep kunnen bedienen. Zij maken content die zij zelf goed vinden maar weten ondertussen ook wat hun achterban waardeert. Door het engagement op de posts te monitoren zien we waar de followers met enthousiasme op reageren. Waardevolle kennis bij de creatie van nieuwe posts.

5. Influencer inzet is kosteneffectief

Wat kost een influencer? Dat is de vraag die heel vaak wordt gesteld. Maar eigenlijk is de vraagstelling verkeerd. Beter kan gevraagd worden wat levert een influencer op. In het algemeen kunnen we stellen dat de investering die je als merk of organisatie doet in influencer marketing, rendeert. Verhogen brand awareness, relevante brand content, traffic naar sites of events, conversies. referrals, positieve reviews. En in vergelijking met het inzetten van reclame is de investering in influencer marketing minder. Met name de productiekosten vallen bij influencer marketing mee, de ontwikkeling van content is al verwerkt in de prijs van het ‘kanaal’, de door de influencer gemaakte post op het kanaal van de influencer.

 

5 bijzondere Pinterest Influencers

5 bijzondere Pinterest Influencers

Steeds meer bedrijven en mensen zijn actief op Pinterest. Het platform heeft inmiddels meer dan 250 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. Het is een van de snelst stijgende sociale media platformen en het aantal deelnemers blijft stijgen. Lees hier meer over vijf diverse Pinterest influencers. 

De kracht van Pinterest

Pinterest is een ander soort platform dan Instagram, Facebook of Snapchat. Het is een visual search. Het is met name ingericht op inspiratie. Mensen zoeken dagelijks informatie op over reistips, DIY traktaties, interieur inspiratie of een festival outfit. Maar het is veel meer dan dat, wat schuilt er achter die afbeelding. Na het klikken op de afbeelding kom je terecht op een blog over bijv. reistips.

Het platform Pinterest laat je prachtige plaatjes zien die je graag wilt delen. Op Pinterest kan je jouw eigen pinboarden maken. Afbeeldingen kan je pinnen in jouw eigen ‘moodboard’. Je kan zowel je eigen pins maken en pins van anderen toevoegen aan jouw moodboard.

In Nederland zijn er veel Pinterest gebruikers, ongeveer 3,5 miljoen actieve gebruikers. Veel influencers op het gebied van interieur, food & fashion bevinden zich ook op Pinterest. Hier is onze top vijf Pinterest influencers in Nederland.

KEUKENLIEFDE

Keukenliefde staat voor lekker eten, lekker drinken en lekker koken. Kortom, genieten zowel voor beginners al gevorderden. Annemiek en Johan zijn de  oprichters van social platform Keukenliefde. Ze zijn een van de grote food bloggers in Nederland. Samen bedenken ze nieuwe recepten, maken ze nieuwe variaties, proeven zij nieuwe smaken en testen ze nieuwe combinaties. 

Hele kip uit de oven met wintergroenten

Keukenliefde

Keukenliefde heeft maandelijks 1,2 miljoen weergaven op Pinterest.

HUIZEDOP

De meest populaire woonitems van Huizedop

Judith Doppenberg is blogger & interieur stylist. Er ging een wereld voor haar open toen zij inspiratie zocht voor haar eigen huis.  Ze opende een eigen account en deelde daar haar inspiratie op. Dat groeide razendsnel. In 2017 startte ze een blog erbij en hier in geeft ze woontips, schrijft ze over de laatste trends en laat zien waar zij shopt. 

Huizedop Huizedop

Maandelijks heeft Judith 4 miljoen weergaven op Pinterest.

MODEAMOUR

https://modedamour.tumblr.com/post/188016180897

Annemiek Kessels is de founder van het mode inspiratie platform Modeamour. Hier vind je haar persoonlijke style, liefde voor minimalisme, neutralen en zwart wit looks. De content die ze verspreidt is voornamelijk van high fashion modeketens. Dagelijks inspireert zij haar achterban met de laatste modetrends. 

Modeamour Modeamour

Annemiek heeft maandelijks 5,2 miljoen weergaven op Pinterest. 

JELLINA DETMAR

Jellina is fysiotherapeut, maar in haar vrije tijd houdt ze zich bezig met interieur. Op haar blog laat ze de verbouwing van hun woonboerderij zien. De tinten die ze laat terugkomen zijn aarde tinten, zwart wit en groen. Op haar blog laat zij diverse huis inrichtingen zien, geeft ze inrichting tips. 

Binnenkijken bij Lisa!

Jellina Detmar Jellina Detmar

Jellina heeft maandelijks 2,1 miljoen weergaven op Pinterest.

TANTE TRUUS 

https://tantetruuskanalles.nl/tien-dagen-stil-van-koen-de-jong/

Tante Truus is als een grapje ontstaan vanuit Irene. Maar is ondertussen uitgegroeid tot een lifestyle platform waar van alles te vinden is. Irene Planken is de dame achter het alter ego Tante Truus. Op haar lifestyle blogt deelt ze van alles bijvoorbeeld: tips om je haar te  krullen tot aan work out tips. 

Tante Truus Tantetruuskanalles

Tante Truus  heeft maandelijks 3,9 miljoen weergaven op Pinterest.

Influencer E-Vespa Ride

Influencer E-Vespa Ride

Influencers testen Vespa Elettrica

Onlangs hebben wij kennis mogen maken met deze stijlvolle, krachtige en prachtige scooter. Vespa staat voor easy ride & fun ride. Hij is muisstil en super hightech. 21 juni reden wij vanaf Amsterdam naar de Meern op deze supersonische Vespa Elettrica. Voor deze rit hebben we diverse lifestyle influencers uitgenodigd die affiniteit hebben met tweewielers. 

De dag begon met een lekker ontbijtje in Hotel The Grand in Amsterdam. Tijdens het ontbijt werd er alle tips, tricks, in & outs over de Vespa verteld en waren we getuige van een kleine demo. Nadat iedereens buikje vol is, is het eindelijk tijd om kennis te maken met de e-scooter. Eenmaal op de scooter gestapt en foto’s te hebben geschoten rijden we in een stoet naar de Meern in Utrecht. Onderweg merken we al snel dat de scooter geluidloos is en eenvoudig rijdt, we kletsen onderweg en genieten van de natuur. Het ritje verloopt vlekkeloos en iedereen vermaakt zich en geniet van het zonnetje. Eenmaal aangekomen bij de Meern is er de opening van Motoplex, waar Piaggio, Vespa, Aprillia, Moto Guzzi onder éen dak zitten. Vervolgens werd de champagne gepopt door de twee eigenaren en sloten we af met een Italiaanse lunch.

De Vespa Elettrica

Vespa Elettrica garandeert een rijbereik van 100 km en is de e-scooter binnen vier uur volledig opgeladen. Daarnaast beschikt hij over drie standen; Power, ECO en reverse. Hij kan dus achteruit rijden wat super handig is voor parkeren. Maar dat is nog niet alles, de scooter is volledig high tech. Je kan je smartphone koppene aan het TFT scherm. Door je telefoon te koppelen ontvang je berichten en kan je luisteren naar je favo playlist. Naast dat de Vespa muisstil en milieuvriendelijk is de scooter technologisch geavanceerd. Hij is volledig connected. Hij is verkrijgbaar in 25KM en 45KM. Als de scooter volledig opgeladen is kan die mee tot 100KM. Na afloop hebben de influencers een super leuk artikel geschreven over de Vespa Elettrica.

Piaggo, Vespa, Influencers
BrandAmbassadors – Piaggo – Vespa Elettrica (foto: © Tycho Müller | Tycho’s Eye Photo)
BrandAmbassadors – Piaggo – Vespa Elettrica (foto: © Tycho Müller | Tycho’s Eye Photo)
ReclameCode: Aan welke regels moeten influencers zich houden?

ReclameCode: Aan welke regels moeten influencers zich houden?

De Nederlandse regels voor influencers op sociale media vind je in de reclame code.

De regels zijn opgenomen in de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Hieronder tref je de regels van de Reclame Code commissie aan:

Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) 2019

De achtergrond van en een toelichting op de totstandkoming van deze code is als bijlage bij deze code opgenomen.

1. REIKWIJDTE

De Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (“de Code”) heeft betrekking op Reclame via Social Media (inclusief Influencer Marketing).

2. DEFINITIES

In deze Code wordt verstaan onder:
a. Reclame via Social Media: reclame in de zin van artikel 1 NRC (Nederlandse reclame Code) in verband met Social Media & Influencer Marketing.
b. Adverteerder: degene die de Verspreider stimuleert tot het maken en/of openbaar maken van Reclame via Social Media en/of degene die reclame maakt door deze op social media te plaatsen en/of door uitingen op social media te (laten) bewerken.
c. Verspreider: degene die een Relevante Relatie heeft met de Adverteerder en Reclame via Social Media verspreidt. Een Verspreider kan een natuurlijke of rechtspersoon zijn. Onder Verspreider wordt niet verstaan een beheerder van sociale netwerksites en fora die communicatie tussen deelnemers faciliteert en zich hierbij inhoudsneutraal opstelt.

TOELICHTING
Bij een Verspreider kan gedacht worden aan bloggers, vloggers en/of online content creators.

d. Relevante Relatie: de relatie tussen de Adverteerder en de Verspreider gericht op het (doen) verspreiden van Reclame via Social Media, tegen betaling of enig voordeel , dat de geloofwaardigheid van de Reclame via Social Media kan beïnvloeden.
e. Social Media & Influencer Marketing: een marketingactiviteit van een Adverteerder die er op gericht is om Verspreiders, al dan niet in opdracht van de Adverteerder over een product of merk te doen communiceren, alsmede het (laten) bewerken van uitingen van derden via social media ten behoeve van een Adverteerder.

3. OPENBARING EN HERKENBAARHEID VAN RELEVANTE RELATIE

a. Reclame via Social Media dient duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn.
b. Indien een Verspreider een vergoeding in geld of in natura ontvangt van de Adverteerder, dient dat uitdrukkelijk te worden vermeld in de uiting.
c. Aan de onder a. en b. bedoelde eis kan in ieder geval worden voldaan als de inhoud en aard van de Relevante Relatie duidelijk en op eenvoudig toegankelijke wijze geopenbaard wordt, bijvoorbeeld door opmaak en/of presentatie. De inhoud en aard van de Relevante Relatie is in ieder geval duidelijk herkenbaar indien deze conform de suggesties in de toelichting bij dit artikel wordt vormgegeven.

TOELICHTING
Indien een Adverteerder de Verspreider (kans op) voordeel biedt (bijvoorbeeld door het geven van korting, gratis producten of diensten of het doen van een betaling) voor het verspreiden van Reclame via Social Media én dit voordeel de geloofwaardigheid van de betreffende uiting beïnvloedt, moet de relatie tussen Adverteerder en Verspreider duidelijk zijn. Of het duidelijk genoeg is, hangt af van de context en het platform dat wordt gebruikt.

Indien sprake is van reclame gericht op kinderen moet rekening worden gehouden met het bevattingsvermogen van kinderen zoals bepaald in de Kinder- en Jeugdreclamecode.

Onderstaand volgen enkele voorbeelden van de wijze waarop de Relevante Relatie op verschillende platforms aan bezoekers kenbaar kan worden gemaakt. De opsomming van voorbeelden en platforms is niet limitatief. Andere manieren zijn mogelijk als deze duidelijk maken dat sprake is van reclame. Voor meer voorbeelden en richtlijnen wordt verwezen naar www.reclamecode.nl/social.

I. Reclame verspreid via video sharing platforms (bijvoorbeeld YouTube en Instagram TV (IGTV):

Via tekst in de video en/of in de beschrijving onder de video die zichtbaar is zonder dat er op een knop zoals “meer weergeven” moet worden geklikt en (voor zover technisch mogelijk) zichtbaar op alle soorten devices en platforms waarop de video bekeken kan worden

en/of

via een gesproken bericht in de video, bijvoorbeeld:

  •  “Deze video bevat reclame voor [adverteerder]”
  • “Deze video bevat een betaalde samenwerking met [adverteerder]”
  • “[Adverteerder] heeft mij betaald om deze video te maken”
  • “Ik heb deze producten gekregen van [adverteerder]”
  • “Bedankt [adverteerder] voor het toesturen van de producten”
  • “Deze video is mede mogelijk gemaakt door [adverteerder]”

II. Reclame verspreid  via photo/message sharing platforms (bijvoorbeeld Instagram, Facebook, Twitter):

Via hashtags in of onder de foto/het bericht, bijvoorbeeld:

  • #ad
  • #adv
  • #spon
  • #collab
  • #partner(ship)

en/of

via tekst in de beschrijving onder de foto/het bericht, bijvoorbeeld:

  • “Samenwerking met @[adverteerder]”
  • “Mede mogelijk gemaakt door @[adverteerder]”
  • “Gekregen van @[adverteerder]”

III. Reclame verspreid via een podcast platform:

Een mededeling in de omschrijving van de podcast en/of in de podcast zelf, bijvoorbeeld:

  • “Deze podcast bevat reclame voor [adverteerder]”
  • “Deze podcast bevat een betaalde samenwerking met [adverteerder]”
  • “[Adverteerder] heeft mij betaald om deze podcast te maken”
  • “Ik heb de producten (die ik in mijn podcast bespreek) gekregen van [adverteerder]”
  • “Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door [adverteerder]”

IV. Reclame verspreid via platforms waarbij content slechts een beperkte tijd zichtbaar is (zoals Snapchat en Instagram Stories):

Via hashtags in de geplaatste content (bij een reeks berichten in ieder geval in de eerste en laatste geplaatste content, die gedurende de tijd dat de content beschikbaar is, zichtbaar is), bijvoorbeeld:

  • #ad
  • #adv
  • #spon
  • #collab
  • #partner(ship)

en/of

via tekst in de geplaatste content die gedurende de tijd dat de content beschikbaar is, zichtbaar is, bijvoorbeeld:

  • “Samenwerking met @[adverteerder]”
  • “Mede mogelijk gemaakt door @[adverteerder]”
  • “Gekregen van @[adverteerder]”

 

V. Indien de reclame wordt verspreid via social media platforms waarop (live)streamingdiensten worden aangeboden, kunnen de vermeldingen door middel van een hashtag, tekst en gesproken berichten zoals hiervoor omschreven, worden gebruikt als daarmee voldoende duidelijk wordt dat sprake is van een Relevante Relatie. Daarnaast is het van belang dat de Relevante Relatie met enige regelmaat wordt vermeld bij een dermate lange stream waarvan wordt verwacht dat kijkers tijdens de stream in- of uitschakelen.

Naast of in plaats van bovengenoemde voorbeelden kan ook gebruik worden gemaakt van een feature van een platform waarop de reclame wordt verspreid, mits daarmee voldoende duidelijk wordt dat sprake is van een Relevante Relatie (bijvoorbeeld de functie van Instagram waarbij de Verspreider een Adverteerder kan noemen in een post: “Betaald partnerschap met [adverteerder]”).

4. MANIPULATIEVERBOD

a. Het is verboden berichten of andere uitingen op social media zodanig te bewerken dat de gemiddelde consument hierdoor kan worden misleid.
b. Indien de Adverteerder berichten of andere uitingen op social media bewerkt of laat bewerken ter aanprijzing van een product, dienst of activiteit van de Adverteerder of derde, dient de Adverteerder dit op duidelijke en toegankelijke wijze kenbaar te maken.
c. Indien berichten of andere uitingen op social media worden gewijzigd, geselecteerd of vergeleken in het kader van de aanprijzing van een product van de Adverteerder of van een derde, dient de Adverteerder al het nodige te doen om de aard van de Relevante Relatie duidelijk te vermelden.
d. Het is de Adverteerder verder niet toegestaan systematisch en in bulk valse / niet-bestaande identiteiten aan te maken en/ of te gebruiken om via social media te berichten over een product en/of dienst.

TOELICHTING
Ook in het geval waar een Adverteerder door consumenten gegenereerde content op een selectieve manier laat zien, waardoor alleen positieve uitingen naar voren komen, is de Adverteerder verplicht dit kenbaar te maken.

Voorbeeld: wanneer op een (owned) platform microblog berichten worden weergegeven en de Adverteerder hier positieve uitingen publiceert, moet de Adverteerder dit duidelijk aangeven. Bijvoorbeeld door aan te geven dat het gaat om een selectie van positieve reacties. Uiteraard blijft sub a van dit artikel ook gelden: die duidelijkheid betekent niet per se dat het resultaat van de selectie niet misleidend kan zijn.

Voorbeeld: een Adverteerder kiest ervoor om via valse / niet-bestaande identiteiten te (laten) berichten over een product of dienst. In dit geval wordt de geadresseerde onjuist geïnformeerd over de identiteit van de Verspreider en de Relevante Relatie met de Adverteerder, dit is niet toegestaan.

Het onderscheid tussen sub b en sub c is dat bij sub b de adverteerder zelf de posts bewerkt en bij sub c een derde dat doet. Als die derde met de adverteerder een relevante relatie heeft, moet die derde dat melden. De adverteerder moet als hij ontdekt dat de relevante relatie ten onrechte ontbreekt die derde daar op aanspreken en er voor zorgen voor zover mogelijk dat die relatie alsnog vermeld wordt.

NB. Teasers zijn toegestaan tenzij de teaser de gemiddelde consument ertoe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen welke hij anders niet had genomen.

5. KINDEREN

Het is niet toegestaan kinderen van 12 jaar en jonger rechtstreeks te stimuleren tot het maken van reclame voor producten of diensten op social media.

6. ZORGPLICHT/VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE ADVERTEERDER JEGENS DE VERSPREIDER EN DERDEN

1. De Adverteerder is gehouden om:

a. De Verspreider bekend te maken met de inhoud van deze Code;
b. De Verspreider die in zijn opdracht werkt, te verplichten (bijvoorbeeld door het opstellen van een reglement) zich te houden aan de relevante wet- en regelgeving waaronder de NRC, alsmede deze Code;
c. Indien de Verspreider gebruik mag maken van derden: de Verspreider erop te wijzen dat ook deze derden de onder b. bedoelde verplichtingen moeten naleven;
d. Zich actief in te spannen om de Verspreider te houden aan de onder b. en c. bedoelde verplichtingen en actief op te treden tegen de onder b. en c. genoemde overtredingen.

2. Adverteerder kan zich niet van de onder 1. bedoelde verplichtingen verschonen op grond van het enkele feit dat de Verspreider niet in zijn opdracht werkt.
3. Indien de Adverteerder heeft voldaan aan voormelde verplichtingen, heeft de Adverteerder de maximale inspanning verricht die redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om ervoor te zorgen dat de Verspreiders de regels naleven.
4. Adverteerder en Verspreider zijn ieder voor zich verantwoordelijk voor naleving van de artikelen 3, 4 en 5 van deze Code. De Reclame Code Commissie en, in appel, het College van Beroep kan bij een toewijzing van een klacht aanwijzen aan welke partij het niet-naleven van het bepaalde in deze Code toe te schrijven is.

7. OVERIGE BEPALINGEN

Hetgeen in deze Code staat, laat onverlet hetgeen in de Nederlandse Reclame Code staat, in het bijzonder de bepalingen van misleidende reclame in de artikel 7 en 8 NRC en de herkenbaarheid van reclame als bedoeld in artikel 11.1 NRC.

8.   EVALUATIE EN INWERKINGTREDING

a. Deze Code treedt in werking op 1 januari 2014. Per 15 mei 2019 is de toelichting bij artikel 3 gewijzigd en is Influencer Marketing aan de titel van de code toegevoegd.
b. Deze Code zal jaarlijks na de inwerkingtreding ervan worden geëvalueerd en waar nodig worden bijgesteld.

BIJLAGE BEHORENDE BIJ DE RECLAME CODE SOCIAL MEDIA (RSM)- TOELICHTING

De RSM maakt een begin met het reguleren van reclame- en marketingactiviteiten via social media. Deze code beoogt transparantie in Social Media & Influencer Marketing te bevorderen, door de relatie tussen de adverteerder en degene die de reclame-uiting verspreidt openbaar te maken. De ontwikkelingen in het kanaal zijn niet uitgekristalliseerd, daarom zal deze code periodiek worden geëvalueerd en desgewenst aangepast.

Kenmerkend voor Social Media & Influencer Marketing is dat de verspreiding van de reclameboodschap niet gebeurt door één of meerdere partijen in opdracht van een adverteerder, maar door verspreiders (consumenten en rechtspersonen) die hiertoe (soms maar) veelal niet een directe opdracht van de adverteerder hebben gekregen, maar hiertoe wel door de adverteerder zijn gestimuleerd.

Om de geadresseerde (consument en bedrijf) in staat te stellen een reclameboodschap via Social Media & Influencer Marketing juist te duiden, moet hij in een aantal gevallen kennis hebben van de aard van de relatie tussen de adverteerder en de verspreider. Van relaties die geen invloed hebben op de geloofwaardigheid van de reclameboodschap, behoeft de consument geen kennis te hebben. Een relatie waarvan de consument kennis moet hebben, heet in deze code een relevante relatie. Er is steeds sprake van een dubbele toets: er moet sprake zijn van enig voordeel én dat voordeel moet de geloofwaardigheid van de betreffende uiting beïnvloeden.

Een relevante relatie is in ieder geval een contract, sponsoring of het aanbieden van gratis producten aan consumenten met het verzoek over het gratis product iets te posten. Niet relevant is, bijvoorbeeld, als de adverteerder een verspreider belt om hem of haar er van te overtuigen een positief verhaal over adverteerder te schrijven. Evenmin is het sturen van recensie-exemplaren relevant indien dat gebeurt aan een recensent. Bij journalisten die hun werk volgens hun journalistieke codes doen, zal evenmin sprake zijn van een relevante relatie.

Een relevante relatie kan al bij de consument bekend zijn of worden verondersteld. Als dat niet zo is, dient die relatie geopenbaard te worden bij de uiting. Voor het bestaan van een relevante relatie is verder vereist dat er bij de verspreider sprake is van enig voordeel dat de adverteerder verbindt aan de verspreiding van de uiting. Dat kan een materieel voordeel zijn (geld of goederen), maar ook extra “volgers”/“vrienden” of publiciteit.

Indien er sprake is van een relevante relatie die voortvloeit uit een overeenkomst, moet de adverteerder de verspreider verplichten deze Code na te leven, bijvoorbeeld door een bepaling op te nemen in de opdracht, arbeidsovereenkomst of actievoorwaarden. Indien er geen sprake is van een overeenkomst, moet de adverteerder bij het uitnodigen van verspreiders om hun mening over zijn producten te geven, hen nadrukkelijk op deze code wijzen. Als een social media campagne niet alleen leidt tot aanprijzingen maar ook tot kritische uitingen, blijft de adverteerder aan te spreken onder deze code.
Ook heeft de adverteerder een verantwoordelijkheid als er uitingen worden gedaan die in strijd zijn met deze code, maar die hij kan verwijderen, bijv. omdat ze op zijn website of aan hem gerelateerde websites staan.

Daarnaast dient de adverteerder ervoor zorg te dragen dat een beeld over een product of dienst dat uit blogposts opdoemt niet misleidend is. Bij eigen media moet hij daarom iedere vorm van selectie of wijziging van posts openbaarmaken. De adverteerder kan posts los van het forum waar ze op zijn geplaatst verder natuurlijk naar eigen inzicht inzetten. Uiteraard voor zover onder de NRC geoorloofd. Het gaat er hier om dat voorkomen wordt dat er een open forum wordt gesuggereerd dat er niet is.

De RSM maakt deel uit van de NRC. Het is uiteindelijk aan de Reclame Code Commissie om na ontvangst van de klachten per geval vast te stellen of uitingen geopenbaard via social media onder het begrip reclame vallen, waarvoor de adverteerder verantwoordelijkheid draagt.

De bepalingen in deze code zijn aanvullend op de wettelijke bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek, de Wet bescherming persoonsgegevens en Telecommunicatiewet en, zoals aangegeven, de zelfregulering in de NRC. Ook eigen reglementen van offline en online communicatiemedia moeten worden gerespecteerd, voor zover deze niet in strijd zijn met de bepalingen van deze code of de NRC. In dat geval gaan deze code en de NRC voor en kan de adverteerder zich niet met een beroep op die reglementen aan zijn verantwoordelijkheid op grond van deze code en de NRC onttrekken.

 

Mocht je vragen hebben over deze regels dan kun je altijd contact met ons opnemen.

 

Hoe kies je de beste fashion influencers voor je fashion brand?

Hoe kies je de beste fashion influencers voor je fashion brand?

– Tips van Brandambassadors fashion influencer marketing experts –

Ook voor fashion influencers geldt, alleen de beste match telt!

Volgens het fashion & beauty monitor report gebruikt 57% van de fashion brands influencer marketing in hun marketingstrategie en 21% is het van plan toe te voegen aan de mix (als ze het al niet hebben gedaan).

Het Ierse Digital Marketing Institute heeft onderzoek gedaan naar het effect en schrijft: “Niet alleen is 49% van de consumenten afhankelijk van aanbevelingen van fashion influencers, maar 40% van de klanten heeft iets gekocht nadat ze dit op Instagram, YouTube of Twitter hadden gezien.” Het is wel duidelijk dat influencer marketing niet meer weg te denken is uit de marketing van kledingmerken. 

De keuze voor de juiste fashion influencer match is daarom cruciaal voor een succesvolle social media brand ambassadors campagne!

Wat zeggen onze experts hierover en wat zijn hun aanbevelingen voor merken die op zoek zijn naar de perfecte match!

 Analyseer de betrokkenheid van de volgers met de fashion influencers

Het is geweldig om een ​​hoop volgers te hebben, maar beïnvloedt de influencer haar/zijn volgers ook echt? Het is beter om een ​influencer in je programma te hebben met een hogere betrokkenheid dan een ‘macro’ met een hoop volgers.

Hoe zie je dat er sprake is van een hoge mate van betrokkenheid? Wanneer volgers aan hun ‘social media personality’ vragen hoe het item past, of de maat klopt, kleedt het goed af, is het materiaal zacht. Daarom is het belangrijk te weten of jouw favoriete influencer deze vragen wil beantwoorden aan hun volgers. 

Hier zijn enkele manieren om te checken of de fashion influencers de dialoog wil aangaan:

1. Check de likes

Ongeacht het social platform, controleer het account om te zien of de influencer houdt van likes van volgers. Als volger kennen we allemaal het gevoel, als we een opmerking hebben geplaatst, dat we “gezien willen worden” en zien dat de ‘influencer onze reactie leuk vindt. Maar het wordt betekenisloos als je ziet dat zij of hij iedereen liked. Het leuk vinden van en reageren op comments op Facebook, YouTube, Instagram en Twitter laat zien dat de influencer daadwerkelijk de tijd neemt om volgers commentaren te lezen en waardering te tonen. Ofwel de engagement neemt toe!

2. Lees de comments

The next level is als wij zien dat influencers reageren op reacties van volgers en zelfs reageren op andere sociale profielen (om hun netwerk verder uit te breiden!). We hebben het niet over bot-achtige opmerkingen die zinloos zijn, maar echte interactie. Dit laat zien dat de influencer luistert en nadenkt over wat zijn volgers zeggen en vragen en dat de influencer de tijd neemt om voor jou een reactie te plaatsen.

Omdat ook fashion influencers meer verkeer naar hun eigen profiel willen genereren, zorgt dat tevens voor meer zichtbaarheid voor het merk. Plus, als mensen vragen stellen over kleding, weet je dat de influencer zich gaat bezighouden met de reacties en de gemaakte opmerkingen niet zal negeren.

4. Question & Answers tool

Naast de reguliere commentaren op sociale platforms, geven Instagram-stories de volgers een vraag- en antwoordmogelijkheid. Fashion influencers kunnen dit gebruiken als een ‘Ask Me Anything’ tool over onderwerpen waarin ze ‘expert’ zijn. Maar ook kan het worden gebruikt voor je fashion influencer marketing. Bij de productintroductie kan de influencer in de stories vragen beantwoorden van volgers en zelfs doorlinken naar je introductie story.

Regelmatige communicatie helpt bij het bouwen aan een community. Wanneer mensen het gevoel krijgen deel uit te maken van een community, zullen ze de mening en aanbevelingen van de influencer nog meer vertrouwen. En vooral als ze eerlijke antwoorden krijgen.

5. Check andere merken waarmee ze hebben gewerkt

Het is niet alleen sterk om hun betrokkenheid te controleren, maar het is ook belangrijk dat fashion brands kijken naar andere merken waarmee de influencer (ook in het verleden) heeft samengewerkt.

Check de volgende vragen. Wil je een fashion influencer die vaak #ad gebruikt? Ben je okay met merken waarmee de influencers hebben gewerkt? Richten ze zich op hetzelfde publiek? Zou het doelgroep dat het andere merk koopt, ook het jouw producten kopen? Zeker belangrijke vragen om te controleren.

Wil je ook werken met influencers die werken voor je potentiële concurrenten? Of willen de influencers van je concurrent juist met jou samenwerken? Probeer een duidelijk beeld te krijgen met wie een influencer samenwerkt. Dat geeft je uiteindelijk goed beeld van de product-markt match.

Note: Ons expert team van Brandambassadors kan je voorzien van een analyse wat de influencers in het verleden hebben gedaan, voor welke merken zij hebben gewerkt en wat andere (collega) merken online doen.

Mocht je meer willen weten hoe je de beste fashion influencer voor je fashion brand vindt, laat het ons weten via de chat, mail of telefoon.

Nummer Kalvijn gaat skyhigh op sociale media

Nummer Kalvijn gaat skyhigh op sociale media

Kalvijn maakt hitnummer in 1 dag: De Missie

YouTuber Kalvijn heeft een challenge op zijn Youtube kanaal: #gekkenwerk. Zijn challenge is: Probeer iets te bereiken in 1 dag. Dit keer had hij de missie: Maak een nummer 1 hit in 1 dag. Samen met Dr Phunk heeft hij het nummer geproduceerd. In een dag de studio in en een videoclip opgenomen. En wat blijkt. Het is hem gelukt. Binnen no time nr 1. op  Trending op Youtube. En dan niet alleen in Nederland maar ook in Belgie.

Kalvijn op Koningsdag Radio538

Naast natuurlijk Kalvijn’s post op zijn Youtube kanaal trad hij met zijn song ook op tijdens het Koningsdag festival van Radio538. Wel een slimme strategie, meteen in de doelgroep.

Het resultaat is:
1 miljoen afgespeeld op Spotify
Trending op Spotify Top50
72.000 vind ik leuk op Instagram van Kalvijn

Echt een staaltje ‘gekkenwerk’!

 

5 Nederlandse Healthy & Fit influencers

5 Nederlandse Healthy & Fit influencers

Nederland heeft een influencer bestand van meer dan 30.000 influencers. Een groot deel daarvan zijn healthy en fit influencers. Zij inspireren jou op het gebied van een gezonde levensstijl, home workouts of voor in de gym en hoe je bewust en gezond kan leven.

  1. Kaz van der Waard

Kaz van der Waard is een van de grootste fitness influencers in Nederland. Kaz is actief op YouTube, Instagram en Facebook en heeft een following base van 522.000. Samen met zijn vriendin Sandra Prikker zijn zij onlangs ouders geworden van zoontje Jax.

2. Sandra Prikker

Sandra Prikker, vriendin van Kaz de Waard. Ze is een van de grootste influencers in Nederland en bracht haar tijd ook deels door in Amerika. Ze is onlangs moeder geworden van Jax en was snel weer back in shape. Op YouTube deelt zij haar home workouts en deelt zij veel persoonlijke verhalen met haar volgers.

3. Nochtli

Nochtli is een ex-politie agente. Op straat tijdens haar dienst zag zij haar fit hero Tavi Castro.  Zij werd als model gevraagd voor zijn merk en is zij een van de grootste fit influencers. Ze heeft al deelgenomen aan verschillende TV programma’s en heeft veel grote campagnes op haar naam staan.

4. Joel Beukers

De ik ga voor goud Joel Beukers, een van de grootste inspiratiebronnen in Nederland voor een fit body. Bekend van zijn merk Clean Nutrition en helpt dagelijks mensen om een fit en healthy lifestyle te creëren. Joel staat ook voornamelijk bekend op zijn bekend uitspraken: Ga voor goud en Scoopie erbij.

5. Anthony Kruijver

Fitness influencer Anthony Kruijver is al vanaf zijn 18e bezig met fitness. Naast dat hij mensen inspireert met een gezonde levensstijl maakt hij ook andere content zoals leuke challenges en work out video’s.

5 Nederlandse Photography influencers

5 Nederlandse Photography influencers

Nederland heeft een influencer bestand van meer dan 30.000 influencers. Photograph influencers groeien steeds meer en meer. Ze maken van hun hobby hun werk en leveren prachtige resultaten. Het oog voor detail is van belang. Op Instagram, delen fotografen hun werk om anderen te inspireren. De 5 Nederlandse Photography influencers staan bekend om hun liefde voor fotografen en het vastleggen van unieke momenten met de camera.

1.Humberto Tan

Humberto Tan is naast bekend te zijn van RTL en TV programma’s, grote fan van  fotografen. Als ambassadeur van Canon reist Humberto de wereld af om verbluffende beelden vast teleggen met zijn hobby camera’s. Hij is van alle foto markten thuis en fotografeert zowel de mens, als natuur en landschap.

2. Moncher.photography

Moncher.photography is voornamelijk een wedding fotograaf. Ze wordt geboekt in verschillende landen voor bruiloften, bachelorette party’s, verlovingsfeesten of koppel shoots. Ze legt de mooiste momenten vast en heeft een oog voor detail.

3. Ishhphotography

Ishh, influencer en model, is als hobby begonnen met het fotograferen van mensen. De kwaliteit van de portretten is onmisbaar in haar portfolio. Op haar website en Instagram deelt ze meer van haar werk. Ze fotografeert voornamelijk een personen in huiselijke omgevingen.

View this post on Instagram

🎩

A post shared by Isha van Dijk (@ishhphotography) on

4. Tessa Bosma

Tessa is een Nederlandse hobby fotografe die een indrukwekkende portfolio heeft kunnen bouwen in de afgelopen jaren. Na haar studie aan Amsterdam Fashion Instituur, is Tessa gaan werken als freelancer in de creative branche. Van fashion week in LA tot aan het fotograferen van collecties voor merken. Naast het fotograferen zet Tessa zich creatief is voor concept en graphic design.

5. Haris

De 29 jarige Haris is van Afghaanse kom af en is al 11 jaar fotograaf. Haris zijn werk werd al heel snel opgemerkt. Hij werd ingezet voor talloze events, feestjes en legde unieke momenten van onder andere Chris Brown en Tyga vast op festivals. De highlight van zijn carrièrewas fotograaf zijn op de It’s the Ship, het grootste festival van Azie op zee, waarin hij met DJ-Irwan in een korte periode over de hele wereld reisde. Als photographer deelt Haris al zijn kiekjes en beelden met zijn volgers en neemt ze volledig mee in zijn lifestyle.

Top 5 Belgische influencers

Top 5 Belgische influencers

Net zoals Nederland heeft ons buurland België ook veel diverse influencers. Deze vijf influencers zijn elk actief op een ander domein, ze delen hun beste foto’s, bijzondere trips en interessante verhalen. Check hieronder vijf Belgische influencers die wij in de spotlights hebben gezet!

  1. Yentl Keuppens

Meet Yentl Keuppens. Deze Belgische fashion icoon heeft inmiddels drie boeken geschreven. Zij houdt enorm van reizen en noteert alle hotspots waar ze is geweest. Deze hotspots deelt ze met haar volgers op haar blog. Daarnaast schrijft ze over lifestyle, fashion en beauty. Ze heeft inmiddels 145.000 volgers op Instagram.

View this post on Instagram

Partner in crime 💜

A post shared by ♡ JUST YENTL ♡ (@yentlkeuppens) on

 

2. Aurelie van Daelen

Aurelie Van Daelen, ook wel bekend als ‘Lili’, is een Belgische blogger, influencer en YouTuber. Deze  fashionable mama is gefascineerd door beauty, mode, lifestyle en reizen en heeft om die reden de blog LILI opgestart. Daarnaast heeft ze 6 jaar gewerkt voor een televisieprogramma op de Franse zender NRJ.

View this post on Instagram

Happy easter 🐣

A post shared by Aurelie Van Daelen ✨ LIFESTYLE (@aurelievandaelen) on

3. Laila Zaoui

Laila Zaoui is een jonge Marokkaanse moeder die in België woont. Met haar kanaal wil ze vrouwen helpen zichzelf goed te verzorgen – in de breedste zin van het woord. Nadat ze moeder is geworden, is niet alleen haar levensstijl verandert, ook de stijl van haar video’s heeft een andere wending genomen. Op haar Youtube kanaal kan je terecht voor alles van outfits tot recepten en maatschappelijke thema’s die ze maar al te graag aankaart.

4. Matthias Geerts

Matthias Geerts woont in Antwerpen en is één van de populairste bloggers over mannenmode in de Benelux. Matthias heeft met verschillende merken gewerkt, van high-end ontwerpers tot commerciële snelle modemerken, maar ook met lifestyle- en sportmerken of  toeristenbureaus. H&M verkoos hem als “Best geklede man van België” in 2015. Dag na dag, breidt zijn online platform uit en voegt hij nieuwe onderwerpen toe op zijn blog. Naast mode en lifestyle, vind je ook meisjesmode en beautytips. “Elegantie is de kunst om verbluffend te zijn zonder verbaasd te zijn” zegt Matthias. Hij bedoelt met andere woorden, het doel is niet om aandacht te trekken, maar om mensen een goed gevoel te geven door de manier waarop je kijkt.

View this post on Instagram

Hi wyd? 😏 #quarantine #home

A post shared by Matthias Geerts (@matthiasgeerts) on

5. Claire – Milkywaysblueyes

Claire is 23 jaar oud en is afkomstig uit België. Ze volgde veel Franse bloggers en was teleurgesteld geen Belgen te vinden. Daardoor besloot ze in 2013 het avontuur te proberen en begon ze haar outfits en goede deals te delen op haar eigen website onder de naam Milkywaysblueyes. Op haar blog kon ze haar passie voor mode volledig beleven. Haar blog beschrijft ze als: “Een platform op internet, waarop we in mijn geval artikelen, mode en lifestyle kunnen delen, voor een doelgroep. Het is een soort persoonlijke journalistiek.” Claire maakt gebruik van interessante locaties om foto’s te maken van haar outfits en zorgt ervoor om het beste uit het daglicht te halen. Ze heeft 165.000 volgers op Instagram.